Spring naar navigatie Spring naar inhoud

Wij vinden het belangrijk te meten wat het resultaat is van onze behandelingen en of u daar tevreden over bent. Meedoen aan deze onderzoeken is geheel vrijwillig en de beslissing wel of niet deel te nemen heeft geen gevolgen voor uw behandeling. De resultaten van de onderzoeken gebruiken we om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren. 

Vragen over effect van de behandeling
Aan het begin, tijdens en/of na afloop van de behandeling vragen we u vragenlijsten in te vullen. De antwoorden gebruikt het behandelteam om de voortgang van uw behandeling bij te houden. 

Er zijn verschillende vragenlijsten: voor kinderen, volwassenen en ouderen. Maar ook voor poliklinische of klinische hulp. Alle vragenlijsten hebben tot doel het resultaat van de behandeling te meten. Vragenlijsten staan ook bekend onder de term ROM of Routine Outcome Monitoring. Dit betekent hetzelfde als regelmatig meten. 

Met behulp van uw antwoorden krijgen we een goede indruk hoe het met u gaat en of de behandeling resultaat heeft. We bespreken de uitslag van de vragenlijsten met u. 

Vragen over hoe tevreden u bent
Regelmatig vragen we onze patiënten hoe tevreden zij zijn over GGZ Drenthe. Daarvoor gebruiken we verschillende vragenlijsten. De vragen gaan over de hulp die u krijgt, hoe er met u wordt omgegaan, bereikbaarheid van de behandelaar (hulpverlener), informatievoorziening, keuzemogelijkheden, evaluatie en beoordeling. Voor het meten, analyseren en rapporteren van de ervaren kwaliteit van onze behandelingen gebruiken we standaard methoden, zoals de Consumer Quality Index (CQI).  

Vragenlijsten
In 2023 hebben 359 patiënten de Consumer Quality Index (CQI) vragenlijst ingevuld. Over 2023 waarderen patiënten onze zorg met de volgende gemiddelde cijfers: 

Volwassenen en ouderen Basis GGZ: 8,2
Volwassenen en ouderen Specialistische GGZ: 7,8 

Smileyzuilen
Om het meten van patiënttevredenheid te vergemakkelijken staan op verschillende locaties van GGZ Drenthe smileyzuilen voor patiënten. Daarmee kunnen patiënten met één druk op de knop hun mening geven over een onderdeel van de behandeling. Daarnaast maken de smileyzuilen het mogelijk dat patiënten over meer specifieke zaken hun mening kunnen geven. Ook op de website van GGZ Drenthe kunnen patiënten via smileys hun mening geven over de zorg (Zie: GGZ Drenthe Home: Wat vindt u van onze zorg?).   

Patiënten zijn het meest positief over de bejegening, het samen beslissen en de uitvoering van de behandeling. GGZ Drenthe vindt het belangrijk passende zorg te bieden. We nemen patiënten mee in de besluitvorming over hun behandeltraject om te direct te komen tot de juiste zorg op de juiste plek. Voor verbetering vatbaar is het verstrekken van informatie over de behandeling binnen de specialistische ggz. 

Gemiddelde indicatorscores 2023

  • Bejegening: totaal 4,6; SGGZ 4,6; BGGZ 4,7
  • Samen beslissen: totaal 4,3; SGGZ 4,3; BGGZ 4,6
  • Uitvoering behandeling: totaal 4,1; SGGZ 4,1; BGGZ 4,3
  • Informatie behandeling: totaal 3,9; SGGZ 3,8; BGGZ 4,5

(De maximale score is 5)

Een vraag stellen

Lees ook onze veelgestelde vragen of stel hier direct uw vraag:

* = Verplicht veld

Voor vragen kunt u tijdens kantooruren ook telefonisch contact opnemen. Zorgvragen over uw persoonlijke psychische situatie behandelen wij niet per e-mail. Uw persoonsgegevens worden alleen gebruikt voor het reageren op uw bericht. De gegevens worden niet langer bewaard dan nodig is. Het beantwoorden van uw e-mail kan enkele dagen duren.